16. kesäkuuta 2012

Riemun soitto

IMG_9361

Melkein vuosi on kulunut, ihan uskomatonta. Se vuosi on ollut rankka, isolla kädellä! Romahtaminen oli lähellä moneen otteeseen. Elin eristyksessä ja olin tulla hulluksi näiden neljän seinän sisällä. Mutta nyt se kaikki on ohitse ja lupasin itselleni, etten enää ikinä opiskele ja tee töitä samaan aikaan. Ainakaan niin päin, että päivät töissä, illat koulussa.

Mutta nyt elän taas! On ollut ihanaa huomata, miten tän harmauden keskellä ne kirkkaimmat kukat ovat jaksaneet kukkia värikkäinä ja elinvoimaisina. Luulin että kaikki ympärilläni oli kuollutta - ihan niinkuin itse olin. Mutta vanha termi pätee yhä; tosi ystävyys kestää! Tosiystävyyden nuppu voi näköjään puhjeta kukkaan vielä vuosienkin jälken, juuri silloin kuin sää on hunoimmillaan ja sitä odottaa kaikista vähiten. Tän vuoden aikana oon kärsiny mutta kans nauttinut paljon. Lapsista. Kaikki työ oli sen arvoista, että minulla on nyt ammatti josta nautin. Lapset ovat lahjoja, täynnä elämää ja rakkautta! Se jaksoi pitää kasvoillani hymyn kaikesta huolimatta. Mut vaikka hymyilin, itkin silti koska täys kuoleman teki mun luovuus. Kamera unohtui laatikkoon pölyyntymään. Joitakin päiviä sitten pyyhin sen päältä huomattavan pölykerroksen toistellen samalla itselleni, kuinka huono ihminen oon ollut. Harmittaa! Sehän on ihan totta, että kun kirjoittaa blogia tulee ikuistettua omaa elämää paljon enemmän kuvilla. No, se ettei viime syksyltä, talvelta ja keväältä ole kuvia albumissani on todiste "harmaasta kaudesta" historiassani.

 Nyt oon kaivanu myös esiin sähköpianon jolla yksin iltaisin soitan riamun sointuja kaiken hyvän uudelleen heräämisen kunniaksi :-)


IMG_9292
minäjavauva
IMG_9224two
IMG_9280


Tän vuoden aikana oon paljo miettiny elämän tarkotusta ja hyvän elämän elementtejä. Miten mä haluan täällä tallata eteenpäin? Kävin vanhoillislestadiolaisten seuroissa kuuntelemassa jumalan sanaa ja en voi muuta kuin arvostaa ja ihailla. Parempia ihmisia en itse henkilökohtasesti ole maan päällä vielä tavannut. Olen sitä mieltä, että he ovat valinneet rankan tien kulkea, mutta myös onnellisen. Vastapainoksi kävin elämäni ensimmäisen kerran baarissa, ja taas en voinut kuin "ihailla" ja "arvostaa" niitä ihmisiä. Miten he jaksavat nauttia niin turhanpäiväisestä asiasta? Viikosta toiseen. On tosi ristiriitaista, kun tuntee samaan aikaan kateutta ja inhoa toista ihmistä kohtaan.He kuitenkin näyttivät onnellisilta, mutta kertoivat olevansa onnettomia. Ristiriita siinäkin.

Niistä ristiriidoista elämä kai on tehty ja valinnat on vaiketa mutta tällä hetkellä mulla pyyhkii ihan hyvin :-) Meikätytöllä on ihana kesätyöpaikka tuttujen ihanien ihmisten seurassa. Poikaystäväni pääsee vajaa kuukauden päästä lopullisesti lomille armeijasta. Ja mulla on toi ihana koiravauva mun rinnalla tuhisemassa ihan kokoajan, joka kuvissa ei näytä ihan yhtä innostuneelta kuin hänen hörhö omistajansa mutta kyllä se rakastaa :) Mulla on myös muutama niitä kukkia, ystäviä, jotka eivät kuole samalla lailla kuin mun ruusut maljakossa pöydälläni heh.

Nyt on varmaan tosi sekavaa tekstiä, vaikeaa kirjoittaa mitään näin pitkän ajan jälkeen. Ikäänkuin yrittäisin tiivistää vuoden tapahtumia, mahdotonta? Teille haluan sanoa että nauttikaa kaikesta, hyvästä ja pahasta, kaikelle on tarkoituksensa - ehkä silläkin että päätin lopulta kirjoittaa tänne! Olisin kyllä halunnut jo aikaisemmin kirjoittaa monta kertaa. Mua saa vihata huonona bloggaajana, oon sen ansainnut. Mutta nyt yritän herättää tämänkin henkiin, kukoistamaan!

Mua pelottaa miten otatte tän vastaan :-) Saa sanoa!

35 kommenttia:

  1. Oi kuinka ilahduin kun huomasin, että sulta oli tullut uusi postaus :-) mahtavaa että sulla menee elämässä nyt paremmin, ja oot selvinnyt yli vaikeista ajoista! Ja ihana postaus muutenkin♥

    VastaaPoista
  2. Hassuu kuinka oon itekki miettiny noita samoja juttuja elämän ristiriitaisuuksista ja oikeestaan bähän kieroutuneisuudestakin.
    Hyvänä esimerkkinä noi lestadiolaiset vs. baarikansa. Se on jännää et on olemassa niin erilaisia ääripäitä mihi elämässään voi kulkeutuu. Ihan hyvinhän noillakin vois olla roolit toistepäin. Eri asiat vaa ajaa ihmisiä eri suuntiin ja seuraki taitaa tehä vähän kaltaisekseen hyvällä tai sit huonolla tavalla.

    Kaippa sitä on olemas useita asioita jotka voi tehä ihmisen onnelliseks. Meitä on täällä vaan nii paljon erilaisii ihmisiä ja erilailla eri asioihin suhtautuvia ihmisiä. Kukin elää tyylillään, mut tietty sitä toivois et kaikki pystyis nauttii elämästä ja suhtautuis siihen myönteisesti ja pyrkis onneen, sekä tekee hyvää myös toisille ihmisille. =)

    Mukava postaus, aina on kiva kuulla et jollain menee asiat hyvin !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siinä menee pieni pää ihan sekasin kun noita juttuja alkaa oikein pohtimaan. Oot ihan oikeessa tossa onnellisuuden jakautumisessa. Jokainen kokee kaiken henkilökohtasesti ja mistä sitten aina tietää mikä tekee ittesä onnelliseki, jos ei käy aidan toisella puolella katsomassa. Se kokeilukin on riski. Vaikeaa! :D

      Ja sitten tosta, että "seura tekee kaltaisekseen" niin syntyy ristiriita taas kun elää kahen ääripään kanssa samaan aikaan (lestadiolaisten ja baarikansan). Ei siinä tiedä enää mihin samaistua ja alkaa oman elämän tuntea onnettomaksi ja arvot menee ihan sekasin.

      Onnea ja nautintoa mäki toivon kaikille :-)Enkä tiedä meneekö mun asiat vielä yber hyvin, mut paremmin!

      Poista
    2. Puhut asiaa, ja kyllä, pää menee sekaisin kun ajattelee! :D
      Siks ehkä kannattaakin suurimmaks osaks vaan elää ja tehä valintoja sen enempää miettimättä ja katsella mitä tapahtuu. Niitä valintoja pystyy kuitenki melkeenpä aina muuttamaan jos itse vaan haluu.
      Liikaa ei taida kannattaa ajatella, koska eihän ne pelkät ajatukset ees johda mihinkään, vaan teot! :)

      Ja sit ainaha elämässä on jotain osa-alueita joilla vois mennä paremmin, kun ei elämä varmaan koskaan voi täydellistä olla. Joskus menee huonosti, mut kyllä aina pääsee ylös jos vaan luottaa itteensä ja elämään :)

      Voi ei yö, ku saa kommentoimaan kaikenlaista :D
      toivon kaikkee hyvää sulle!

      Poista
    3. Niimpä :-) nykypäivän trendi vois ollakin tää "vapaus", ettei aseteta elämää mihinkään raameihin. Ja nekin jotka on asettaneet voi varmasti aika-ajoin pahoin, ihan niinku sanoit. Väitän että kaikki on loppupeleissä kii omasta asenteesta :) Positiivisuudesta.

      Hehe kiva kun kommentoit, vaikka aamulla "kaduttais" niin mä ainakin tykkäsin :-D niin mäkin sulle!

      Poista
  3. Oi ihanaa! Mä oon monta kertaa selaillut sun blogia ja harmitellut kun susta ei oo kuulunut mitään. Pari kertaa tässä ihan lähiaikoina mietin myös, että pitäiskö poistaa tää mun lukulistalta jos oot haudannut tän kokonaan, mutta onneks en poistanu!

    Ja ihana postaus muutenkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti monella muullaki ollu noita poistamis aikeita, koska mullakin on ollut tän blogin suhteen :D täällä se kuitenkin muhi ja elätteli toiveita. Hyvä niin.

      Kiitos :)!

      Poista
  4. tosi kiva että oot takasin ! löysin sun blogin vasta "hiljattain" jokusen aika sitten mutta musta on tosi kiva jos alat nyt bloggaileen taas! ja muuten, tosi hyvin kirjoitettu teksti:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, ihan hassua miten tänne joku voi löytää, vaikka se on ollu kuolleena niin kauan :-D internet on ihmeellinen. Kiitos paljon :-)

      Poista
  5. Oi tervetuloa takaisin! Oli huippua huomata, että sulta oli tullut uusi postaus :) ja uusi postaus onkin varsin ihana! Kirjoitat niin upeasti ja elävästi. Sun pohdinnat on hienoja ja saat tosi hyvin sun ajatukset esille, alkaa itekin pohtimaan samoja juttuja!

    Mukavaa kun oot elossa jälleen! Ihanaa kesää ja jatka samaan malliin nauttimista elämästä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Peppi ihan hirveesti. Kiva kuulla että tekstissä on ees vähän tolkkua koska eilen kun sitä kirjotin ja muokkasin tuntu kaikelta muulta kun elävältä tekstiltä! :D

      Sitä samaa mäkin toivon sulle :):)

      Poista
  6. Oon niin iloinen, kun postasit! :)

    VastaaPoista
  7. jee! olet tullu takaisin ps. oon yrittän soittaa sulle mut ei saaha yhteyttä :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jeee joo, näköjään! hei mitä ihmettä tapahtuu ku et oo ensimmäinen joka tosta valittaa :o en kestä kohta tota mun puhelinta enää.

      Poista
  8. Aivan ihanaa et oot tullu takasin, sua olinki ikävöiny jo tosi paljon! :')

    VastaaPoista
  9. Ihanaa et oot tullu takas !! :-) Oli tosi kiva huomata et olit postannu pitkäst aikaa ja taas oli kivoi kuviii :)

    VastaaPoista
  10. JUST puhuttiin tiian kanssa, että sä et oo aikoihin postannu ja sit TÄDÄÄ olitkin !! jee kivaa :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aw musta on puhuttu :') mutta joo siis elämä on yllätyksiä täynnä näköjään!

      Poista
  11. Ei siis tarvi vastata jos et halua mutta ootko ennen käyny VL:seuroissa? :) eli siis ootko ollu vl vaiko onko sulla vaan tuttuja sieltä ? Äärettömän hyvä vertaus toi lestadiolaiset ja baarikansa ! :)

    Hyvä et oot taas bloggailemassa !!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei en ollu käynyt ennen ja ei oo mulla henk koht mitään vl taustaa :) mulla on sieltä tuttuja, ja "suhteita" jos näin voi sanoa.
      Mun mielestä toi vertaus asetelma on tosi kiehtova, koska kyseessä on ihan ääripäät ja puhutaa kuitenkin elämästä ja arvoista, mikä vaikuttaa koko ajan ihan kaikkeen.

      :)!

      Poista
    2. Itse olen siis entinen vl niin siksi ihan mielenkiinnosta kysäisin. :) Mulla on suurin osa suvusta vielä vl mutta pääosin perhe ei, ja meillä on ollut että oman mielen mukaan saa tehdä mitä tahtoo rippikoulun käytyä. Ei ollu mun juttu,mutta samoten itse nostan hattua heille koska ne on vaan niin täynnä elämää ja iloa :) Itselleni se ei niinkään vaikeaa ollut erota sieltä, kun koskaan en ole ns. kunnolla siellä ollutkaan.. Mutta eräällä parhaalla ystävälläni oli todella vaikea ja raskas eroaminen... perhe kielsi olemassaolon etc...

      -ylempi nyymi :)

      Poista
    3. Kiva kuulla että sulle on annettu vapaus olla mitä haluat :) arvostan liikettä paljon, mutta tietty ehdottomuus siellä pelottaa! Kuuntelin suviseurapuheita nyt radiosta ja paljon puhuivat hyvää ja asiaa mutta sitten siellä taas tuli niitä "ikäviäkin" puolia esille. En ymmärrä miten oma perhe voi tuomita. Hehän puhuvat etteivät haluaisi että kukaan eroaa "Jumalan valtakunnasta", mutta vaikka eroaisi liikkeestä, ei tarvitse erota Jumalasta. Näin ainakin ulkopuolinen ajattelee. olipa hienosti sanottu :D

      Poista
    4. Joissakin perheissä on vaan sellasta.. onneks oli eka kenestä ns. tiesin ja tunsin. Onha noita kuullu mut ei niitä oo koskaa silleen ääneen puhuttu. Mutta mulla on henkisesti parempi näin. :)

      -sama nyymi taas :)

      Poista
  12. Mä oon entinen vl, mutta kuten säkin oot varmaan kuullut, niin vl:llä on aika paljon sääntöjä. Mä en enää kestänyt niitä, joten lähdin vetämään koko yhteisöstä, koska en mm. voi elää ilman musiikkia, siis muutakin kuin klassista, virsiä yms. Ja en voisi olla meikkaamatta. Ihailen silti suurinta osaa vanhoillislestadiolaisista. Ne on jotenkin sellaisia elämäniloisia ja täynnä voimaa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan oikeasti, mielenkiintosta! Joo tiedän säännöistä ja on kyllä hankalaa elää niiden kanssa nyky-yhteiskunnassa. Täälläkun tulvii kaikkea "kiellettyä" kokoajan joka paikasta kun poistuu sieltä omasta turvallisesta pesästä. Siinä todellakin asenne ratkaisee! Ja omatunto, sillä jos sääntöjä on monia niin on niiden noudattajiakin. Toiset noudattavat täydellisesti, toiset vähän läpi sormien. Mutta elämäniloisia todellakin ovat, kateeksi käy :)

      Anonyyminä kirjotat mutta älä ota liian henkilökohtasesti kun sanon että musta ois oikeesti mielenkiintosta kuulla jonkun tarina, kuka on eronnu yhteisöstä :) kuvittelisin sen olevan vaikea prosessi, tai en tiedä

      Poista
  13. Ajattelin laittaa anonyyminä, koska asun todella pienellä paikkakunnalla, jossa jutut kiertää aikalailla kun kaikki tuntee toisensa. Joku olisi voinut mut sitten tuosta tunnistaa ja puhuu eteenpäin mun jutuista. :) En oo vielä, miten sen nyt sanois, virallisesti eronnut tästä yhteisöstä, mutta mielessäni kyllä. En oo vielä 15 vuotta, että voisin itse päättää uskontoni, mutta kun synttärit koittaa, niin oon ns. vapaa säännöistä. En mä kyllä niitä enää noudatakkaan. Sen takia mun pitää olla aika varovainen vanhempieni ja sukulaisten seurassa. Ne ei tiedä tästä vielä mitään. On henkisesti mielettömän rankkaa salailla asioita. Oon ajatellut et voisin kyllä kertoo mun vanhemmille mitä mieltä oon, ja roikkua mukana synttäreihin asti. Pelottaa kyllä miten vanhemmat, sukulaiset, yms. ottaa tän asian. Tuosta piirteestä mä just en vanhoillislestadiolaisista tykkää, mutta muuten kyllä. Ihania ihmisiä! :) Olisin mieluusti vl, mutta en jaksa juuri niitä sääntöjä. Enkä ymmärrä niitä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eli käyt just läpi sitä kaikkea, on ihan varmasti rankkaa. Voimia sulle ihan hirveesti! En itsekään viitsi tässä julkisesti sanoa mun omia voimakkaita mielipiteitä suuntaan tai toiseen liikkeen suhteen, mutta sen sanon että jokainen täällä saa olla ja elää miten haluaa ja tuntuu oikealta :) Kukaan ei saa pakottaa ketään mihinkään. Ulospäinhän vl:t vaikuttavat olevan hyvin suvaitsevaisia ja hyväksyvänsä kaikenlaiset ihmiset, vaikka sisimmässään tuntisivat toisin. Toivottavasti sinutkin aina hyväksytään, päätit miten tahansa :) ääh mulla ois niin paljon sanottavaa ja kysyttävää! Mut toivon kaikkea hyvää sulle vaan ja rohkeutta olla oma itsesi :-)

      Poista